Zoeken
  • marketinghighflyer

Professor S. en de verslaafde koning, een wandeling door het brein!

Het is ontzettend lastig om uit te leggen aan kinderen waarom dingen gaan zoals ze gaan. Er zijn ontzettend veel gewoonten die we kinderen aanleren, maar waarbij wij het antwoord op waarom-vraag schuldig moeten blijven. Dit boek geeft op een ontzettend toegankelijke wijze de werking van die grijze pudding in ons hoofd weer. Aan de hand van een avontuur wordt de werking van de hersens uitgelegd, maar er wordt ook gevisualiseerd wat voor effect een verslaving heeft en waar creativiteit vandaan komt.


Een onderdeel van opgroeien is het leren herkennen van gevaren. Dit gebeurt op allerlei verschillende niveaus. Als peuter sta je op, val je op je gezicht en kom je erachter dat de grond verraderlijk hard is. Als tiener word je verliefd en wordt je hart een keer gebroken. Als volwassene ga je nog meer gevaren zien voor je eigen kind dan jouw ouders bij jou zagen. Het gaat dus je hele leven door, maar het wordt steeds geavanceerder. Ergens tijdens deze ontwikkeling loop je tegen het fenomeen verslavingen aan. In dit boek wordt op een ontzettend goed uitgedachte manier het effect van een verslaving op de hersenen blootgelegd. Het komt er eigenlijk op neer (pas op, spoiler!) dat de koning van Breinstein het land heeft laten versloffen omdat hij ergens anders druk mee is, zijn telefoon! Het land is in dit geval dus het brein, en alle taken die dit brein uitvoert voor het normaal functioneren van jouw lichaam.

Een vermakelijk boek, want de hoofdpersonen Brian en Zhé komen aan de hand van een vlot geschreven avontuur langs alle onderdelen van de hersenen en maken kennis met hun functies. Het mooie is dat dit gebeurt zonder dat het direct duidelijk is dat het in een brein afspeelt, en dat het dus eigenlijk ontzettend educatief is.


Oke, en wat heeft dit te maken met het stimuleren en begeleiden van creatieve processen? Ontzettend veel. Er wordt duidelijk gemaakt op een hele eenvoudige manier dat schermtijd direct invloed heeft op de werking van de hersenen en het functioneren van het kind. Het kan gezien worden als een begrenzer. Daarnaast wordt de tijd die kinderen met een scherm doorbrengen niet besteed aan creatievere bezigheden, double trouble dus.


De meeste volwassenen zijn hier ondertussen van op de hoogte, maar vertolken dit alleen door regels op te stellen. ‘Niet te veel achter dat ding, dan krijg je vierkante ogen’. Kinderen zijn goedgelovig, maar vierkante ogen hebben ze nog nooit gezien. De reden waarom is nu eenvoudig te begrijpen en ook nog eens entertaining. De fantasie van kinderen is onbegrensd, het is van groot belang dat ze deze fantasie juist om leren te zetten. Een scherm gaat ze daar niet altijd bij helpen, het lezen van een boek bijvoorbeeld wel!

25 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Mini Marketing

Ruys de Beerenbrouckstraat 3

2672 DC - Naaldwijk - Zuid-Holland

marketinghighflyer@gmail.com

+31 6 43022814

www.highflyermarketing.nl

  • Instagram
  • Facebook

Hoe kan ik je verder helpen?

© 2020 by High Flyer Marketing

Highflyermarketing.nl

  • Instagram
  • Facebook