Zoeken
  • marketinghighflyer

Hoe prikkel je de creativiteit van een kind?

Bijgewerkt: 19 okt 2020

Er zijn heel veel factoren die de mate van uiting beïnvloeden, vaak op een negatieve manier. Hoe zorg je er nou voor dat je het kind weet aan te sporen zich te uiten?


Creativiteit is een belangrijk element in ontzettend veel alledaagse dingen. Of het nou op school is, op het werk, op de sportvereniging of bij andere activiteiten, creativiteit komt overal bij kijken. Creatieve mensen zijn vaak flexibel. Ze denken in oplossingen, en vinden het vaak geen probleem anderen bij hun problemen te helpen.


"Ja jij bent zó creatief! Ik heb dat niet..." "Haha nee ik heb dat creatieve niet! Ik ben wat zakelijker"


Dat is waar het dus vaak mis gaat. Creativiteit wordt gezien als een eigenschap, maar het is eigenlijk een skill! Skills kan je trainen. Uiteraard kan je er aanleg voor hebben, maar als Messi nooit had getraind had hij nooit een van de beste voetballers ooit geworden. Ouders spelen een grote rol in deze 'training'. Hoe benader je een kind nou op een juiste manier? Hoe zorg je dat je het kind niet stuurt, maar begeleidt?


Kinderen hebben een unieke creativiteit. Onbegrensd, want de kaders van 'normaal' zijn nog niet helemaal duidelijk. Ze starten vaak outside the box, en worden teruggebracht naar wat normaal is. Soms is dat juist heel goed, want het is niet normaal om je broek op je hoofd te zetten. Het feit dat het tóch even geprobeerd is getuigd wel van inzicht, hoe raar dit ook klinkt.



Hoe stimuleer je een kind?

Als ouder of begeleider speel je een unieke rol binnen het groeiproces van het kind. Eén van de belangrijkste taken hierin is het faciliteren. Zorg dat het kind zijn of haar gang kan gaan, en probeer daarin weinig te sturen of te forceren. Vrije tijd is hierin een belangrijke sleutel. Wanneer het kind niets om handen heeft en de eigen koers moet gaan bepalen wordt er al een stukje creativiteit en planning gevraagd. Belangrijk in deze vrije tijd is de controlerende rol. Bemoei je nergens mee, totdat er gevaar kan ontstaan of het de verkeerde kant op gaat. Daniel Kahneman heeft een ontzettend mooi boek geschreven over het werken van ons brein, met name de werking van ons oerbrein. Het is waar, mensen zijn luie wezens. Wanneer het even lastig lijkt zullen we altijd gaat voor 'the path of least resistance'. Dit kan bij kinderen uitmonden in cartoons kijken of met games bezig zijn. Begrijp me niet verkeerd, ook dat is goed, maar geen overdosis.


Wanneer het kind dan gekozen heeft zorg je ervoor dat niets in de weg staat om het proces te laten gebeuren. Geen belasting met taakjes of vraagjes, af en toe ook geen kletspraatjes, gewoon laten gebeuren wat er gebeurt. In het hoofd stormt het wanneer er getekend wordt, gebouwd wordt met Lego of een andere creatieve bezigheid in uitvoering is. Van buiten is het stil. Misschien een tong uit de mond door de concentratie. Super!


Mocht het voorkomen dat het kind vraagt of je meedoet met de gekozen activiteit is dit zeker belangrijk. Dit is namelijk nooit zonder reden. Er kan een blokkade zijn die het doel in de weg staat, maar waar jij de sleutel voor kan hebben. Je bent een benodigdheid. Ook kan het zijn dat er een behoefte is aan meedenken, in dat geval ben je een adviserend orgaan, je luistert, stuurt bij, maar geeft nooit de oplossing weer. Uiteraard kan er ook een vraag zijn om aandacht, een sociaal momentje, dit is uiteraard goed, maar niet te vaak. Alleen zijn en jezelf bezig kunnen houden vergt veel creativiteit, en dat is dus een belangrijke ontwikkeling.


Een andere eenvoudige, maar zeer belangrijke, manier om creativiteit te boosten is het veranderen van de omgeving. Ga er lekker op uit! De stad in, door de bossen of schelpen zoeken op het strand. Hoe meer ervaringen, hoe meer linkjes er worden gelegd.


Uiteraard is er nog veel meer dat je kan doen, maar niet alles kan tegelijk aangepakt worden. Een volgende blog volgt snel!



7 keer bekeken0 reacties

Mini Marketing

Ruys de Beerenbrouckstraat 3

2672 DC - Naaldwijk - Zuid-Holland

marketinghighflyer@gmail.com

+31 6 43022814

www.highflyermarketing.nl

  • Instagram
  • Facebook

Hoe kan ik je verder helpen?

© 2020 by High Flyer Marketing

Highflyermarketing.nl

  • Instagram
  • Facebook