Zoeken
  • marketinghighflyer

Hoe boost je creativiteit met online lessen?

Het is een lastige tijd voor zowel de leerlingen als voor de docenten. Lessen worden online gegeven, en dit zijn vaak alleen de 'noodzakelijke' lessen zoals taal en rekenen. Wat kids met hun overige creativiteit moeten doen blijft vaak open voor eigen invulling. Moeilijk, want een gekaderde opdracht is voor de meerderheid al lastig genoeg, laat staan deze zelf bedenken! Hoe zorg je er nu voor dat je ook online de kids uitdaagt en ondersteunt?

Er zijn ontzettend veel opdrachten denkbaar, zolang je je (komt 'ie weer) creativiteit maar gebruikt! Ik heb een aantal lessen zelf bedacht, maar er zijn er ook een aantal die ik tegenkwam en waar ik op heb voortgeborduurd. Ik heb een top 5 gemaakt met super leuke en simpele opdrachten die vaak per groep aanpasbaar zijn.


1. Een klassieker op de bassischool: knip-en-plak opdrachten!

Niet iedereen heeft thuis dezelfde grondstoffen om mee te werken, maar ook daar valt omheen te werken. Alles wat je nodig hebt voor deze opdracht is:

- Een pritstift (zelfs te koop bij de meeste supermarkten)

- Een schaar

- Een stapeltje kranten/reclamefolders


Een korte instructievideo is voldoende om de kinderen aan het werk te zetten. De opdracht is om met onderdelen uit de krantjes een nieuw object te vormen. Dit kan zowel een plaatje zijn (kleuren verzamelen) als een kort verhaaltje (woorden verzamelen) . Dit kan naar het niveau van de groep worden aangepast. Groep 4 kan bijvoorbeeld aan de slag met het namaken van een vorm door veel losse kleuren te gebruiken. In groep 8 kan er al meer naar het namaken van een schilderij worden gewerkt bijvoorbeeld.


2. Groepsles door Zoom/Teams

Een iets intensievere voorbereiding is voor deze vorm wel vereist, maar het is wel een ontzettend leuk groepsproces! In deze les wordt er met de hele groep, of een gedeelte van de groep naar een bepaald doel gewerkt met hulp van de docent. Een leuk voorbeeld hiervan is het bedenken van een verhaal, regel per regel, elke keer door een ander kind. Ieder kind levert dus input en draagt bij!

Met een groepje van tien kinderen per sessie een kort verhaal gaan maken waarvan de eerste regel al is verzonnen door de docent. Op deze manier is er een gekaderde start, waarvandaan er allerlei input kan worden gegeven door de kinderen.

Ook dit kan per leeftijdsgroep lastiger worden gemaakt door het toevoegen van restricties, zoals een bepaald aantal woorden per regel, of de eis dat alle zinnen moeten rijmen op elkaar.


3. Vossenjacht!

Het lesprogramma op een dag online is vaak korter dan een dag in de klas, dus dit soort opdrachten mogen ook best wel wat meer tijd innemen. Dit is een relatief eenvoudige opdracht voor de docent. Maak, of vind online, een lijst met objecten waarvan de kinderen een foto moeten maken. Twee vliegen in een klap, want het zorgt er ook gelijk voor dat de leerlingen een frisse neus gaan halen buiten. Super leuk om te doen. Dikke jas aan, sjaal om en de buitenlucht in!


4. Open-end video's afmaken

Een andere leuke opdracht om jouw leerlingen aan het nadenken te zetten is een korte scene tonen met een open einde, en ze dan te vragen wat er gebeurt. Dit kan zowel individueel als met een klein groepje. Er zijn op YouTube een aantal short movies te vinden met een open einde, er is zelfs een Nederlandse. Deze opdracht kan iets lastiger zijn, maar het is een ontzettend goede les omdat ze bezig zijn met het interpreteren van de tone-of-voice, het analyseren van de algehele setting maar ook nog eens moeten bedenken hoe het afloopt. Per leeftijdsgroep kan er een afweging worden gemaakt in de mate van kadering die wordt meegegeven door de docent.


5. Decor les

Het kunnen uitvoeren van de les thuis heeft ook een aantal grote voordelen. De kinderen kennen hun omgeving goed, en kunnen daardoor makkelijker inspelen op complexere vraagstukken. Geef ze bijvoorbeeld de opdracht mee een foto te maken waarin een verhaal wordt verteld aan de hand van speelgoed. Dit kunnen ook drie foto's zijn om een scene uit te beelden. Thuis weten ze precies wat ze kunnen gebruiken, en er is altijd wel een camera voor handen om dit mee te doen. Ze kunnen druk aan de slag met Lego, Playmobil en andere soorten speelgoed om een verhaal te vertellen in een foto.

Zorg dat het niet alleen bij inleveren blijft, stel de kinderen vragen over de foto die ze hebben gemaakt en vraag ze waarom ze die keuze hebben gemaakt. Het is nooit fout, maar het laten nadenken over hun keuzes is een belangrijk onderdeel van het leerproces.


Zie je deze lessen niet zitten? Neem gerust contact met me op, dan kunnen we samen nog even verder denken!

89 keer bekeken0 reacties

Mini Marketing

Ruys de Beerenbrouckstraat 3

2672 DC - Naaldwijk - Zuid-Holland

marketinghighflyer@gmail.com

+31 6 43022814

www.highflyermarketing.nl

  • Instagram
  • Facebook

Hoe kan ik je verder helpen?

© 2020 by High Flyer Marketing

Highflyermarketing.nl

  • Instagram
  • Facebook